Alkohol
Arbete
Arbetslöshet
Brott och straff
Fascism
Feminism
Historiska anekdoter
Högerns historia
Imperialismen
Inkomster
Klassamhället
Kuriosa
Media
Miljö
Offentlig sektor
Överklassen
Rasism
Skolan
Storbolagen
Svenska fascister
Sveriges ekonomi
USA
Utplundrade länder
Vapenindustrin
Världsekonomin


Media
 
Den perfekta TV-reklamen
TV-kanalen Channel One sänder varje dag 12-minutersprogram med 2 minuters reklam, som är obligatoriska för omkring 8 miljoner elever i USA. I gengäld får skolorna en särskild TV-utrustning där volymen inte kan skruvas ner, så att ingen kan hoppa över reklaminslaget.
Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 117

Filmbolaget Twentieth Century-Fox lyckades 1997 få fyrtio grundskolor att uppkalla maträtter i kafeterian efter figurer i filmen Anastasia. Lärarna försågs också med en studiehandledning om filmen.
Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 118 och 120

US produced films capture 50% of the film market in Japan, 70% in Europe, and 83% in Latin America. By contrast, foreign films take less than 3% of the US market.
UNDP: Human Development Report 1999 / penpress.org 020618

Rupert Murdoch kontrollerar ensam 70 procent av dagspressen i Australien.
John Pilger: "Det vi inte fick veta", Ordfront förlag 2001, s 16

Opartisk undervisning?
South Fork High School i Florida har skrivit på ett kontrakt med Pepsi som innehåller en klausul som slår fast att skolan ska "göra sitt bästa för att maximera försäljningen av Pepsi-Colas produkter".
Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 119

McDonalds drev en 26-årig copyrightstrid mot Ronald McDonald, vars egna raestaurang McDonald's Family Restaurant låg i en småstad i Illinois. Restaurangen startade 1956.
Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 208

Av den svenska morgonpressen är 81,5 procent borgerlig, 11,7 procent socialdemokratisk och endast 6,8 procent betecknas som övriga.
Ordfront #6/1999

Bara Mattel får säga 'Barbie'
Leksaksföretaget Mattel uppger självt att det har "så många som hundra olika undersökningar [om varumärkesintrång] på gång runtom i världen". Bland annat lyckades de stänga nättidningen "Hey There, Barbie Girl!" och en dokumentär som använde sig av Barbiedockor. Däremot misslyckades de med att stoppa Aquas låt "Barbie Girl".
Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 210f

Som produktplacering, fast bättre
Uppskattningsvis 40 procent av alla "nyheter" i USA är producerade av PR-byråer som arbetar för olika företags intressen.
Corporate Europe Observer

The typical U.S. citizen is exposed to between 50 and 100 advertisements each morning before nine o'clock. American teenagers are typically exposed to 3 to 4 hours of TV advertisements a week, adding up to at least 100,000 ads between birth and high school graduation.
World Watch Institute, State of the World Report, 1991 / penpress.org 020618

Svenska Dagbladets ledarsida har gjort sitt bästa för att ursäkta en mängd statskupper och andra ingripanden från militären mot olika regeringar: Guatemala 1954, Dominikanska republiken 1965, Grekland 1967, Turkiet 1971, Filippinerna 1972, Chile 1973 och Argentina 1976.
TLM #3/1994, s 17ff

Kapitalet och censuren
Nirvana tvingades ändra skivomslaget till "In Utero", som innehöll en bild på ett foster, för att Wal-Mart vägrade att sälja den annars. Wal-Mart stod då för 10 procent av skivförsäljningen i USA. Titeln på låten "Rape Me" ändrades också till "Waif Me" (Stöt bort mig) av samma skäl.
Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 196f

Four private media groups own 85% of U.K. daily newspapers, accounting for two-thirds of circulation. And in the United States, six companies control most of the media.
UNDP: "Human Development Report 2002", p. 6

Den genomsnittliga längden på ett politikeruttalande i amerikansk TV var 42,3 sekunder 1968. År 1998 var den 9,9 sekunder.
John Pilger: "Det vi inte fick veta", Ordfront förlag 2001, s 15

10 procent av invånarna i Sverige håller med om påståendet att de "tycker om att titta på TV-reklamen".
Media in Mind / Metro 000410

Antal träffar i Presstext på söksträngen "kvinnor och taliban* och Afghanistan" under 9 år fram till 11 september 2001: 139.
Antal träffar på ett år, efter 11 september och framåt: 262.
Ira Mallik: "Hur burkhan blev högsta mode", 020910, http://www.journalisten.nu/kronika.asp?article_id=4136 030430

John Malone äger 23 procent av alla kabel-TV-stationer i världen.
John Pilger: "Det vi inte fick veta", Ordfront förlag 2001, s 18