Arbete
Asien
Atomvapen
Bibeln
Borgerligheten
Brott och straff
Demokrati
Ekonomi
EU och EMU
Fackföreningar
Faktabetonade
Fascism
Feminism
Folkpartiet
Hatet mot upprorsmakarna
Historia
Högerns historia
Homofobi
Ideologier
Ideologiproduktion
Imperialism
Internationella högerspöken
Japan
Kalla kriget
Känt folk talar ut
Klassamhället
Kolonialism
Konflikter
Könsmaktsordningen
Könsroller
Krig
Krigsförbrytelser
Krigspropaganda
Kristdemokraterna och centern
Kritiskt tänkande
Kultur
Kungahuset
Kunskap
Latinamerika
Människosyn
Marx
Media
Mellanöstern
Militarism
Miljö
Moderaterna
Moral och moralism
Nationalism
Organisering
Överklassen
Övriga
Pengar och rikedom
Perifera
Plundringen
Rasism
Rättigheter
Regimerna i Syd
Reklam
Religion
Säga som det är
Sanningssägande borgare
Socialdemokratins sämre sidor
Socialism
Solidaritet
Staten
Tortyr
USA
Wallenberg
Yttrandefrihet

 
 

Reklam

Maskiner slits ut. Bilar rostar. Folk dör. Men varumärken lever vidare.
Hector Liang, f d styrelseordförande i United BiscuitsNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 226

På grundval av omfattande forskning vill vi hävda att det sannerligen inte bara är sand som kan varumärkas, utan även vete, nötkött, tegel, metaller, betong, kemikalier, majsgryn och oändligt många andra varor som av tradition har ansetts vara oemottagliga för en sådan omvanbdling.
Tre reklamdirektörer i essän "How to Brand Sand"Sam I Hill, Jack McGrath och Sandeep Dayal, "How to Brand Sand", Strategy & Business, 2 kv 1998 / Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 50

...för att bygga broar av förståelse mellan människor, som för nationerna närmare varandra och i riktning mot världsfred
Louise Hoppe Finnerty, Pepsis vice vd för "relationer med regeringar", om varför de hade en avdelning i diktaturen BurmaJohn Pilger: "Det vi inte fick veta", Ordfront förlag 2001, s 30f

Vi vet ... att många företag här omkring gärna vill synas lite mer, så kanske kan vi får lite mer inkomster med nya samarbetspartner.
Elisabeth Simonsen om hur privatiseringen av ett bibliotek i Nacka ska ge nya möjligheter att tjäna pengarDN 060323

Hon sa: "Ni tog över Queen Street!" Hon nästan grät, faktiskt, och jag bara kände hur modet svek mig, hon var verkligen alldeles ifrån sig. Men vad kan man göra? Det är framtiden, det är inte Queen längre.
Michael Chesney, reklammakaren som lät måla om Queen Street i Toronto i silver och köpa upp nästan varenda fasad på hela gatan i en storstilad reklamkampanj för Levi's, om folks reaktionerNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 61

Den attityd och livsstil som finns hos Fox Sports hoppas vi kunna överföra från TV till folks ryggar och skapa en nation av rörliga annonspelare.
David Hill, vd för Fox Broadcasting, om TV-kanalen Fox Sports kollektion av sportkläder för mänNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 69

Det ligger inget värde i att tillverka saker längre. Värde skapas genom noggranna undersökningar, genom innovationer och genom marknadsföring.
Phil KnightNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 227

Vi måste som bransch inse att smutskastningen av reklamen är ett hot mot kapitalismen, mot pressfriheten, mot våra elementära former av underhållning och mot våra barns framtid
Jack MyersJack Myers: "Adbashing: Surviving the Attacks on Advertising", American Media Council 1993, s 277 / Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 39

[Konsumenterna är] som kackerlackor - man sprutar och sprutar på dem och efter ett tag blir de immuna.
David Lubars, reklamchef i Omnicom Group, om problemen med marknadsföringNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 33

Thank heaven you can't buy happiness. We couldn't stand the commercials.
Rick Jones

[Kommentarerna] har ingenting med idrottsmannen Donovan eller den Donovan vi känner att göra.
Doug Hayes, vice vd för Adidas, om den Adidas-sponsrade kanadensiske löparen Donovan Baileys uttalande om att det kanadensiska samhället "är lika genomrasistiskt som USA".Naomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 217

Som privatperson är jag helt fascinerad av landskap, och jag har inte sett ett enda som blivit bättre av en annonstavla.
David Ogilvy, grundare av reklambyrån Ogilvy & MatherDavid Ogilvy: "Confessions of an Advertising Man", 1963 / Naomi Klein: "No logo", s 27

Jag betvivlar att särskilt många av er skulle välkomna en varumaknad där man uteslutande konkurrerar med hjälp av priset, pr och försäljningsuppgörelser, som alla kan kopieras av konkurrensskäl, vilket skulle leda till stadigt minskande vinster och till slut driva företaget i konkurs.
Graham H Phillips, styrelseordörande i reklambyrån Ogilvy & Mathers USA-del, på amerikanska annonsörsföreningens årsmöte 1998Naomi Klein: "No logo", s 38f

Every corner of the public psyche is canvassed by some of the most talented citizens to see if the desire for some merchandisable product can be cultivated.
John Kenneth Galbraith

I åratal uppfattade vi oss själva som ett produktionsinriktat företag, i den meningen att vi lade ner all vår energi på produktens utformning och tillverkning. Men nu inser vi att det viktigaste vi gör är att marknadsföra produkten. Vi har kommit dithän att vi numera säger att Nike är ett företag som i huvudsak sysslar med marknadsföring, och produkten är vårt främsta marknadsföringsinstrument.
Phil Knight, vd för NikeNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 47

Vi jobbar med att addera modernitet till mjölken.
Erik Sollenberg, projektledare för marknadsföringen av Arla på reklambyrån Forsman & BodenforsDN 010421

Skillnaden mellan produkter och varumärken är fundamental. En produkt är någonting som tillverkas i en fabrik; ett varumärke är någonting som köps av en kund.
Peter Schweitzer, vd för reklambolaget J. Walter ThompsonNaomi Klein: "No logo", Ordfront förlag 2001, s 225

Advertising is legalized lying.
H. G. Wells