Chile: Valet 1964

Omkring 20 miljoner dollar spenderade CIA på det chilenska presidentvalet 1964. Räknat per väljare var det dubbelt så mycket som Lyndon Johnsons och Barry Goldwaters valkampanjer samma år gick på tillsammans. Totalt var ett hundratal amerikaner inblandade.

Presidentvalet 1964
Salvador Allende, en läkarutbildad intellektuell från socialistpartiet, hade varit bara 3 procentenheter, 20 000 röster, från att vinna det chilenska presidentvalet 1958. Om det inte hade varit för att 70 procent av Chiles bönder saknade rösträtt - eftersom de var analfabeter - hade Allende vunnit en överväldigande seger.
Washington hade tagit det mycket allvarligt. Direkta kontakter hade upprättats med de viktigare av de andra politiska partierna, och efter att ha försett flera av dem med pengar bestämde man sig för att satsa på kristdemokraten Eduardo Frei.
Frei var kanske inte den hök Washington hade föredragit, men det stod klart att det var honom eller Allende. Kristdemokraternas kampanj leddes av CIA, och sköttes på amerikanskt vis med opinionsundersökningsföretag och röstregistrering.

»Det fanns bara en sak som var värre än en marxist vid makten - en lagligt vald marxist vid makten.«
William Blum

Kommunistskräcken
Temat var i första hand kommunistskräck. Det kunde handla om sovjetiska stridsvagnar eller att vänstern skulle konfiskera allt som var människor närmast och kärast.
Ett radioreklaminslag började med ljudet av en kulspruta, följt av en kvinna som skrek: »Kommunisterna har dödat mitt barn!« En annan röst tog över: »Kommunismen kan bara ge blod och elände. För att detta inte skall hända i Chile måste vi rösta fram Eduardo Frei som president.«
Samma sorts budskap skulle sedan återkomma både i valkampanjen 1970 och efter Salvador Allendes seger.

»Den amerikanska regeringens ingripande i Chile 1964 var uppenbart och nästan avskyvärt ... Vi skickade dit alla sorters människor, främst från utrikesdepartementet och CIA, och de hade alla möjliga täckmantlar.«
Amerikansk underrättelseman placerad i Chile vid den tiden

Propagandan
Större delen av de 20 miljonerna gick till den här sortens propaganda. Otroliga mängder radioreklaminslag, nyhetssändningar och skämtteckningar togs fram. Affischer, flygblad och direktutskick gick ut i massupplagor, och det trycktes till och med falsk propaganda för det chilenska kommunistpartiet. Mycket pengar gick också till annonser i pressen.
Dessutom fortsatte CIA med sitt ekonomiska stöd till nyhetsbyråer, veckotidningar, intellektuella tidskrifter och andra mediabolag som förstått vinken. Det hade funnits ända sedan 1953, liksom i många andra länder.
Valet 1964 gick som det skulle. Eduardo Frei fick 56 procent av rösterna, mot Salvador Allendes 39 procent.

»Förutom att köpa propaganda styckevis, inhandlade man den i stor skala genom att understödja chilenska mediabolag som var vänligt inställda till USA.«
Senatskommittén

»CIA [stödde] - eller grundade - vänligt inställda mediabolag som kanske inte hade funnits kvar om inte CIA hade stött dem.«
Senatskommittén

« Till huvudsidan för Chile
« Alla utskriftssidor

Senast ändrad 2001-06-02
Copyright 2001 Mikael von Knorring
http://www.socialist.nu/usa/chile