Förstasidan
 
 

Starship Troopers

En helt vanlig sciencefictionfilm? Nix pix. Syna den i sömmarna. Paul Verhoeven vet uppenbarligen vad han håller på med. Han måste vara den mest subversive regissör som får spela in Hollywoodfilmer i storbudgetformat.

Filmrecensionerna varierade mellan att tycka att det var bra eller dålig action, och i varierande grad uppmärksamma de ytligare delarna av satiren. En del fördömde den t o m som småfascistisk - nästan svårt att tro med tanke på hur uppenbar Verhoeven ändå är i en del scener. Att visa naziuniformer kan inte vara att stärka fascism i det här samhället. De filmer som spär på folkvetts-fascismen har koppling i budskap, inte i yta: det uppenbara exemplet är svenska Hamilton.

Grundtricket, som väl kan sägas vara ett genomgående tema, är lura in oss på fel sida. Just när vi hejar på dem som bäst dras skynket undan för ett kort ögonblick, och hinner vi bara se det hittar vi oss stående hos fienden. Och regissören sitter bredvid och pekar finger. Medias funktion som propagandamedel får på det sättet en utförlig belysning för den som håller hjärnan på skaft.

Ta de två kvinnliga huvudrollsinnehavarna till exempel. Låt mig gissa: du föredrog Diaz, tjejen som spelade varianten av amerikansk fotboll och var stark nog att tacklas satan, och irriterade dig på Carmen, hon som flög rymdskepp och log så "kvinnligt" i varenda scen. Och ytligt är det så enkelt - en självständig kvinna och ett våp. Men om du inte tänkt på det förut gjorde du nog det nu: det är ju faktiskt tvärtom! Carmen struntar helt i pojkvännen för att göra yrkeskarriär, Diaz låter sitt liv styras av honom. Och kanske är det just därför Carmen är så irriterande?

Se den gärna flera gånger, det kan behövas. Lek hitta hintarna med dina kompisar. Mycket löser sig om du kan hålla i huvudet att skilja på a) vad som händer i filmen, b) vad regissören vill visa med det och c) hur publiken kan tänkas reagera på det. I den här filmen är de tre sakerna nästan alltid helt olika.

Har du svårt att komma igång kan du kanske ha hjälp av de noteringar jag skrev på engelska till IMDB en gång, de finns på nästa sida.

Regi Paul Verhoeven 1997
 
 
Tillbaka
Nästa sida